maandag 5 november 2012

Perikelen op een middelbare school


Mijn puberdochter zit briesend aan de keukentafel. Ze heeft een 'huiswerk-SO' gehad, wat zo veel betekent als een check om te kijken of ze voorbereid in de klas zit. Belachelijk dat een docent zoiets doet, aldus mijn dochter. Ik begrijp de opwinding niet helemaal tot de aap uit de mouw komt:
Het ging om een korte toets en de docent is klaarblijkelijk een joviale vent, die wel tegen een grapje kan. Schertsend zegt hij tijdens de toets tegen M., het meisje naast m'n dochter: "Wel op je eigen blaadje kijken, hé?" Dat meisje gaat ijverig aan de slag en levert uiteindelijk een blaadje in waar ze met koeienletters bovenop zet: HELEMAAL ALLEEN GEMAAKT.
Omdat hun tafeltjes slechts 30cm uit elkaar staan, gaat dit niet geheel ongemerkt aan mijn puberdochter voorbij. En als ook zij tenslotte haar blaadje inlevert, staat daar op: OOK HELEMAAL ALLEEN GEMAAKT. De docent komt niet meer bij van het lachen. Maar mijn onschuldig lammetje heeft even nodig om te snappen wat er zo grappig aan is en is vervolgens woedend omdat ze zich in de maling genomen voelt. Ach, het puberbrein....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten