vrijdag 12 maart 2010

Verantwoord op reis

Tijd voor een nieuwe aflevering van 'leuke websites die de moeite waard zijn'... Ik voel me net de moderator van een 'one-man-show-zonder-publiek'... ;-)

Gisteren vond ik deze: www.ikhebzininvakantie.nl
Wat heel onschuldig klinkt, is in feite een goed doordachte site om je wat meerverantwoordelijkheids-gevoel mee te geven als je op vakantie gaat. En hoewel het een redelijk serieuze website is, vind ik aanpak en opmaak toch knap en vrij speels. Je begint door met een icoontje te kiezen voor het soort vakantie. Dus zonvakantie, wintersport, rondreis, etc. Vervolgens klik je op het continent waar je heen wilt. Dan komt een keuzemenu om aan te geven over welke dingen je graag meer informatie zou willen: cultuur, natuur, dieren, activiteiten, accommodatie, vervoer, etc. Nog 1x klikken en de adviezen rollen er uit. 'Advies op maat in 3 stappen', noemen ze dit.
Wat voor soort adviezen je dan krijgt? Tja, sommige zijn natuurlijk niet echt nieuw. Dat we geen souvenirs van beschermde dieren en planten moeten kopen, weten de meesten van ons inmiddels wel. En dat over de handdoeken in een hotel ook. Licht uitdoen en airco uitzetten als je je hotel verlaat, klinkt ook nog niet echt verrassend.


 Maar ik wist bijvoorbeeld niet dat je beter niet met dolfijnen kunt gaan zwemmen. Sterker nog, eerlijk gezegd stond dat altijd nog op m'n lijstje van dingen die ik graag een keertje had willen doen. Maar nu blijkt dat die parmantige dolfijnen in zo'n bassin eigenlijk niets anders zijn als een dansende beer in het circus, moet ik m'n plannen misschien toch maar bijstellen. Die dolfijnen worden meestal weggehaald uit hun natuurlijke omgeving met alle gevolgen van dien. Het schijnt dat ze vaak slecht behandeld worden, lange 'werkdagen' moeten maken en daardoor veels stress ervaren. Zielig, toch?


Snorkelen en ondertussen naar koraal kijken heb ik ook nog nooit gedaan. Ik ben zo bijziend dat ik eerst een goede duikbril zou moeten opduikelen... Maar volgens deze site kan ik me die aanschaf besparen. Nou weet vrijwel iedereen natuurlijk dat het koraal bedreigd wordt en als weldenkend iemand zal je het niet gauw in je hoofd halen om er tijdens het snorkelen een stukje in je zak te stoppen. Maar het schijnt dat - ook al raak je helemaal niets aan en kijk je alleen - het zonnebrandmiddel op het lichaam van een duiker de afbraak van koraal al kan bevorderen.
Wegblijven is dus het advies.


Een andere verrassing ging over golfen. Nou hoort golfen niet bij mijn vrijetijdsbestedingen. Maar als adviseur op het gebied van vakanties ben ik me er wel van bewust dat golfvakanties enorm in de lift zijn. Vanwege de enorme hoeveelheden land die nodig zijn om deze sport uit te kunnen oefenen plus de mest, bestrijdingsmiddelen en water is er blijkbaar bijna geen manier om milieubewust te golfen. Met name het waterverbruik is schrikbarend. Per bezoeker kan het verbruik oplopen tot zo'n 25.000 liter water. (Ter vergelijking: het gemiddelde jaarverbruik van een Nederlander is 46.000 liter). De makers van 'Ik heb zin in vakantie' gaan nog net niet zo ver dat ze golfen helemaal afraden, maar ze adviseren wél om je balletje niet in een erg droog gebied te slaan.

Nou ben ik dus niet echt een reiziger. Ik reis namelijk vooral virtueel. Maar ik kan me voorstellen dat het best handig kan zijn om even langs deze site te gaan voor je vertrekt naar Verwegistan. Toch?
See you.
KA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten