dinsdag 9 maart 2010

Je gaat op vakantie en je laat je portemonnee thuis...



Normaal gesproken pak ik niets aan zonder grondige voorbereiding. Dus ook het bloggen niet.
Eerst even gekeken of het überhaupt nog 'done' is om een blog te schrijven? Mmwhha... alleen
als je iets te melden hebt. Maar dat was toch altijd al zo? Bovendien ben ik niet echt iemand om 'en plein public' over mijn wisselende gemoedstoestanden te berichten. Als ik daar behoefte aan heb, dan bel ik wel een vriendin of ik hou een dagboek bij. Dus heb ik iets zinnigs te melden? Ik denk eigenlijk van wel. Ik ben een verslaafde surfer. En zonder valse bescheidenheid denk ik dat ik vrij regelmatig op bijzondere websites terechtkom die ook voor jou, beste lezer, interessant zouden kunnen zijn.
Omdat ik het surfen bovendien tot m'n beroep heb verheven en de godganse dag bezig ben leuke vakantieadresjes op te snorren voor isearchforyou, vind ik vaak verrassende websites die niets met een accommodatie te maken hebben, maar wel met vakantie en reizen. Die kan ik natuurlijk in een doos stoppen en bewaren voor als ik ze een keertje nodig heb, maar ik kan ze ook met jou delen, toch?
Dáár moet mijn blog dus over gaan. Websites waar je iets aan hebt.

Laat ik maar meteen van wal steken: wist je dat een stedentrip helemaal niet zo duur hoeft te zijn? Dat er in veel grote steden dingen te doen zijn die zelfs helemaal niets kosten, dus gratis zijn? En dat die dingen in sommige gevallen gebundeld terug te vinden zijn op een website? Ha, nu heb ik eindelijk alle aandacht! Volgens onderzoek werkt het woord 'gratis' bij niemand zo stimulerend als bij Nederlanders... hahaha. Maar het is dus echt waar van die websites. Ik heb er 4 gevonden:

De leukste is misschien wel die van Berlijn: omdat er zo veel verschillende en originele rubrieken op deze site staan en het aanbod heel divers is. Je krijgt echt het idee dat dit 'Geheimtips' zijn. Wat dacht je van gratis salsalessen, de nacht van de open kerken of een fietstocht met gids langs de muur met onderweg een stop bij een 'Biergarten' (dat biertje is overigens wel op eigen rekening...). Echt de moeite waard om als app. op je iPhone te zetten of van tevoren te raadplegen dus.






De website van London is ook een fijne, omdat hij zo simpel en overzichtelijk is:
Duidelijk een website die zich op toeristen richt. Niet zo zeer insider-informatie dus, maar meer nuttige 'waar-is-wat-hoe-kom-ik-daar-en-wat-is-er-te-doen'-gegevens. Wel zo handig als je voor het eerst in London bent, niet over een hele grote portemonnee beschikt en maar twee dagen hebt om alle highlights te zien (www.london4free.net/moving-around)

















Parijs heeft er natuurlijk ook een, maar deze website was voor mij hogere wiskunde. Daar waag ik me liever niet aan. Bovendien ben ik een luie surfer: als ik niet meteen snap hoe het in elkaar zit, kijk ik verder. Maar misschien zijn er francofielen die hiermee uit de voeten kunnen (www.parisgratuit.com)




















Last but not least, mijn favoriete plekje: Rome.
Typisch genoeg is dit dus niet een site met gratis
activiteiten, maar met goedkope. Jaja, die Italianen weten hun waar goed te verkopen... alhoewel in de subkop dan weer staat: voor (bijna) niets. Hoe dan ook, veel tips, gerangschikt met handige icoontjes. Je moet wel een mondje Italiaans spreken, anders word je hier niet echt wijs uit.
Voordeel is natuurlijk dat die site door de inheemse bevolking wordt bijgehouden en dus ook echt actueel en bijzonder is (www.romacheap.it).

Amsterdam heeft helaas nog niets dergelijks. Het enige wat ik hier kon vinden was een website met activiteiten die deels nog uit 2007 stammen... ;-)) Als iemand zich geroepen voelt: hier ligt nog een schone taak te wachten!

Genoeg voor vandaag. Er moet weer gewerkt worden. Ciao!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten